Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Regulamin organizacyjny określa szczegółową organizację, zakres działania
i zasady funkcjonowania Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej nr 2 w Pyrzycach przy ul. Młodych Techników 5c.
2. Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza nr 2 w Pyrzycach działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa:
ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.),
ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887 z późn. zm.),
ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.),
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zstępczej (Dz. z 2011r. Nr 292, poz. 1720 z późn. zm.),
Konwencji o prawach dziecka (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.),
Statutu Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Pyrzycach,
Regulaminu Organizacyjnego Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych
w Pyrzycach,
Statutu Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej nr 2 w Pyrzycach.
3. Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza nr 2 w Pyrzycach jest jednostką organizacyjną wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, działającą w strukturze Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Pyrzycach.
4. Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza nr 2 w Pyrzycach działa w oparciu o zasady:
praworządności,
racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
podziału zadań samodzielnych stanowisk pracy oraz ich wzajemnego współdziałania.
5. Funkcjonowanie Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej nr 2 w Pyrzycach opiera się
na zasadach:
jednoosobowego kierownictwa,
służbowego podporządkowania,
planowania pracy i podziału czynności,
indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie zadań przy zastosowaniu kryterium legalności, racjonalności, gospodarności i lojalności wobec przełożonych,
delegowania uprawnień w drodze imiennych upoważnień.
§ 2. Użyte w regulaminie organizacyjnym określenia oznaczają:
Centrum – Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Pyrzycach,
Starosta – Starostę Pyrzyckiego,
Dyrektor – Dyrektora Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych
w Pyrzycach,
Placówka – Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza nr 2 w Pyrzycach,
PCPR – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Pyrzycach
PPP – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,
Regulamin – niniejszy regulamin organizacyjny
Rozdział II
Cele i zadania Placówki
§3. 1. Placówka jest całodobową placówką opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego, przeznaczoną dla dzieci pozbawionych częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej, wymagających szczególnej opieki lub mających trudności
w przystosowaniu się do życia w rodzinie.
2. Placówka przeznaczona jest dla dzieci powyżej 7 roku życia przez okres 4 lat od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, a po upływie 4 lat od wejścia w życie powyższej ustawy w placówce mogą przebywać dzieci powyżej 10 roku życia do pełnoletniości.
3. Na wniosek wychowankowie po uzyskaniu pełnoletniości, za zgodą dyrektora, mogą przebywać w placówce, na dotychczasowych zasadach nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia, pod warunkiem kontynuacji nauki.
4. Umieszczenie dziecka poniżej 10 roku życia w placówce jest możliwe
w wyjątkowych przypadkach, szczególnie, gdy przemawia za tym stan jego zdrowia lub dotyczy to rodzeństwa.
5. Placówka przeznaczona jest dla 14 wychowanków.
6. W placówce mogą przebywać dzieci niepełnosprawne, jeżeli nie ma uzasadnionych przeciwwskazań.
§ 4. 1. Placówka sprawuje opiekę nad dzieckiem o indywidualnych potrzebach, w szczególności:
legitymującym się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem
o niepełnosprawności i kształceniu specjalnym,
wymagającym wyrównywania opóźnień rozwojowych i edukacyjnych.
§ 5. 1. Placówka zapewnia dzieciom całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspakaja ich niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne, bytowe, społeczne i religijne oraz przygotowuje do samodzielnego życia.
2. Placówka zapewnia dostęp do zajęć: wychowawczych, socjoterapeutycznych, korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych, a dzieciom niepełnosprawnym także odpowiednią rehabilitację i zajęcia rewalidacyjne.
3. Placówka w szczególności zapewnia:
warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego, z uwzględnieniem zaspokajania potrzeb emocjonalnych kompensujących brak domu rodzinnego,
wyżywienie dostosowane do potrzeb rozwojowych dzieci, kulturowych, religijnych, stanu zdrowia,
dostęp do opieki zdrowotnej,
zaopatrzenie w produkty lecznicze,
dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, a także terapeutycznych
i rewalidacyjnych, o ile takie są wskazania dla dziecka,
wyposażenie w:
odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty użytku, stosownie do wieku
i indywidualnych potrzeb,
zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,
środki higieny osobistej,
zaopatrzenie w podręczniki, pomoce i przybory szkolne,
kwotę pieniężną do własnego dysponowania przez dzieci od 5 roku życia, której wysokość, nie niższą niż 1% i nie wyższej niż 8% kwoty odpowiadającej kwocie,
o której mowa w art. 80 ust. 1 pkt. 2 ustawy,
dostęp przez całą dobę do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów;
dostęp do nauki, która w zależności od potrzeb dzieci odbywa się:
w szkołach poza placówką,
w systemie nauczania indywidualnego,
pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych,
uczestnictwo, w miarę możliwości, w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych,
opłatę za pobyt w bursie lub internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością, w której znajduje się placówka,
pokrycie kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką.
§ 6. Placówka utrzymuje kontakty z rodzicami lub innymi członkami rodziny wychowanków w celu:
zaspokajania potrzeb emocjonalno-uczuciowych i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,
tworzenia warunków ich powrotu do rodziny w trakcie pobytu w placówce lub bezpośrednio po usamodzielnieniu,
zwiększenia udziału rodziców (rodziny) w działaniach opiekuńczych
i wychowawczych dotyczących ich dzieci przebywających w placówce.
§ 7. Placówka, zaspakajając potrzeby wychowanków, kieruje się w szczególności:
dobrem dziecka,
poszanowaniem praw dziecka,
potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych,
koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych,
potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia,
poszanowaniem praw rodziców wynikających z przepisów prawa rodzinnego,
a przede wszystkim prawa do kontaktowania się z dzieckiem,
potrzebą działań w celu utrzymywania więzi dziecka z rodziną i umożliwienia jego powrotu do rodziny.
§ 8. Przy realizacji swoich zadań Placówka współpracuje z rodziną wychowanka, asystentem rodziny, sądami, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej, ośrodkami adopcyjnymi i ośrodkami pomocy społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania rodziców oraz z innymi osobami i instytucjami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych placówki, w szczególności w zakresie przygotowania dziecka do samodzielnego życia, jeżeli te osoby uzyskają akceptację dyrektora.
§ 9. 1.Głównym zadaniem placówki, poza bieżącą opieką, jest właściwe przygotowanie do samodzielnego życia po opuszczeniu placówki. Zadanie to realizuje się przez:
udział wychowanków w czynnościach samoobsługowych, zwłaszcza w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego, udział w wykonywaniu tych czynności wzrasta wraz z wiekiem wychowanka,
wyposażenie wychowanka w umiejętności w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego, a także w miarę możliwości w inne umiejętności niezbędne w samodzielnym funkcjonowaniu poza placówką,
uczenie wychowanków ponoszenia odpowiedzialności za własne wybory i postawy,
przygotowanie wychowanka do aktywnej postawy na przyszłym rynku pracy.
2. Konkretne zadania na dany rok szkolny dla placówki ujmowane są w jej rocznym planie pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczym.
§ 10. 1. Wychowankowie Placówki realizują obowiązek w szkołach publicznych. Uczęszczają do szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. kierunek kształcenia, sytuacja osobista) wychowanek może uczęszczać do szkoły ponadgimnazjalnej poza miastem i powiatem pyrzyckim.
2. Placówka tworzy warunki do odpowiedniego kształcenia wychowanków poprzez:
realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez wychowanków,
współdziałanie wychowawców z nauczycielami szkół, do których uczęszczają wychowankowie w celu osiągnięcia sukcesu szkolnego podopiecznych,
odpowiednie zaopatrzenie wychowanków w przybory szkolne, podręczniki i inne pomoce dydaktyczne,
organizacyjne wyodrębnienie w porządku dnia czasu na naukę własną,
zapewnienie warunków do cichej nauki i zapewnienie pomocy wychowawcy przy odrabianiu lekcji.
3. Wychowanek w ramach zajęć organizowanych przez placówkę, przez szkołę lub
odpowiednie instytucje może rozwijać własne zainteresowania.
4. Udział w tych zajęciach nie może być sprzeczny z szeroko pojętym interesem dziecka (zdrowie, rozwój moralny, itp.), ani kolidować z realizacją obowiązku szkolnego
i wykonywaniem innych obowiązków wychowanka.
5. Przy organizacji zajęć z wychowankami uwzględnia się zainteresowania
i predyspozycje wychowanków, zajęcia dostosowuje się do indywidualnych możliwościkażdego dziecka.
6. Każdy wychowanek objęty opieką placówki jest traktowany indywidualnie. Dotyczy to uwzględniania stanowiska dziecka w organizacji zajęć, zakupu odzieży i obuwia, wystroju pokoju, itp. Wyrazem indywidualnego traktowania dziecka jest opracowanie
i realizacja plan u pomocy dla każdego dziecka oraz indywidualne dokumentowanie pracy
z dzieckiem, pracy na rzecz dziecka i jego rodziny.
§ 11. 1. W Placówce liczbę osób pracujących z dziećmi, sprawujących opiekę w godzinach
nocnych, ustala się na poziomie gwarantującym bezpieczeństwo każdego dziecka.
2. W godzinach nocnych opiekę sprawuje 1 wychowawca.
§ 12. 1. Każdy wychowanek ma prawo do utrzymywania kontaktów z rodziną. Placówka
tworzy warunki do utrzymywania regularnych kontaktów z rodziną, pełnej identyfikacji
dziecka z jej członkami.
2. Okresowe urlopowanie do domu rodzinnego odbywa się na warunkach określonych przez sąd lub za zgodą dyrektora. Dyrektor może odmówić okresowego urlopowania dziecka do domu rodzinnego w następujących przypadkach:
brak jest należytych warunków higieniczno-materialnych do przyjęcia dzieci
w domu rodzinnym (brak środków na okresowe utrzymanie dzieci, zagrażające zdrowiu warunki higieniczne w domu rodzinnym), warunki te są sprawdzone wywiadem środowiskowym,
pobyt w domu rodzinnym stwarza zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa
dziecka, w tym także zagrożenie demoralizacją dziecka,
rodzice notorycznie nie wywiązują się z zadań właściwej opieki w czasie pobytu
dzieci w domu rodzinnym (brak opieki, brak powrotu do placówki
o wyznaczonym czasie, przywożenie dzieci zaniedbanych higienicznie
i zdrowotnie, itp.),
gdy pobyt w patogennym środowisku wpływa negatywnie na przyjmowany
system wartości przez wychowanka (dokonywanie wykroczeń lub przestępstw poza placówką, itp.).
3. O fakcie odmowy urlopowania dziecka do domu rodzinnego, gdy rodzice posiadali odpowiednią zgodę sądu, dyrektor bezzwłocznie powiadamia sąd, który taką decyzję wydał.
§ 13. 1. Rodzice mają prawo do kontaktowania się z dzieckiem w różnych formach, w tym do kontaktu osobistego z dzieckiem na terenie placówki. Placówka tworzy warunki do osobistych kontaktów rodziców (krewnych). Kontakty z krewnymi na terenie placówki nie mogą zakłócać funkcjonowania placówki. Dyrektor (lub zastępujący go wychowawca) ma prawo odmówić wstępu rodzica (krewnego) na teren placówki, gdy:
znajduje się on pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,
zachowuje się agresywnie i może zagrażać bezpieczeństwu wychowankom, pracownikom placówki lub innym osobom.
2. Placówka współdziała z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka w procesach wychowawczo-opiekuńczych m.in. przez:
utrzymywanie stałych regularnych kontaktów z rodzicami dziecka w ich środowisku,
przynajmniej 2 razy w roku sporządza się wywiad środowiskowy; wywiad sporządza pracownik socjalny placówki lub pracownik socjalny z ośrodka pomocy społecznej właściwego dla miejsca zamieszkania rodziców,
informowanie rodziców (opiekuna prawnego) o wszystkich istotnych sprawach dotyczących dziecka, leczenie dziecka (hospitalizacja), badania okresowe, diagnozowanie, zgłaszanie ucieczek, zgłaszanie dokonania wykroczeń (przestępstw),
a także bez ograniczenia czasowego zgłaszanie wyjazdu dziecka poza placówkę, osiągnięć dziecka, organizowanie uroczystości na rzecz dziecka (urodziny, imieniny, itp.),
współdziałanie w procesach wychowawczych (udział rodziców w wychowaniu religijnym dziecka: chrzest, I Komunia, bierzmowanie) i pomoc w edukacji szkolnej dziecka (nakłanianie do kontaktów ze szkołą, do której uczęszcza dziecko, pomoc
w odrabianiu lekcji w czasie pobytu dziecka w domu rodzinnym),
współdziałanie na rzecz realizacji programu pracy z rodziną wychowanka, na rzecz tworzenia warunków do powrotu dziecka do rodziny własnej w trakcie pobytu
w placówce lub po usamodzielnieniu; tu także wsparcie rodziny
w staraniach o pomoc materialną na rzecz okresowego lub stałego przyjęcia dziecka do rodziny.
3. Placówka podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny poprzez współdziałanie z rodziną dziecka oraz instytucjami działającymi na rzecz pomoc rodzinie.
§ 14. 1. O zmianie placówki na zastępczą formę wychowania rodzinnego (przysposobienie, rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka) decyduje sąd, z którego terenu pochodzi dziecko
w oparciu o opinię Stałego Zespołu do spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka.
2. Przy decyzjach dotyczących zmiany placówki przyjmuje się zasadę nie rozdzielania rodzeństwa chyba, że sąd w postanowieniu o zmianie placówki dopuści taką możliwość.
3. Szczegółowe zadania w odniesieniu do każdego wychowanka, zgodnie z zasadą indywidualnego traktowania każdego dziecka, określa plan pomocy dziecku.
Rozdział III
Prawa i obowiązki wychowanków
§ 15. 1. W placówce respektuje się prawa wychowanka do:
wszechstronnego rozwoju zgodnie z Kartą Praw Dziecka,
opieki wychowawczej,
ochrony i poszanowania jego godności oraz życzliwości i podmiotowego traktowania,
wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących,
swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia w placówce, a także światopoglądowych i religijnych,
uznania i poszanowania osobistych przekonań religijnych,
życzliwego traktowania przez wychowawców oraz innych pracowników placówki,
wyposażenia odzieżowego w razie zmiany placówki,
rozwijania swoich zdolności i zainteresowań w trakcie procesu dydaktycznego i wychowawczego,
systematycznej, jawnej, obiektywnej i umotywowanej oceny swojej wiedzy, umiejętności i zachowania,
korzystania ze wszystkich pomieszczeń rekreacyjno-sportowych, terapeutycznych, sprzętu sportowego, środków dydaktycznych, księgozbioru zgodnie z obowiązującym regulaminem,
składania skarg i wniosków do Dyrektora,
pokrycia kosztów przejazdu do miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką,
otrzymanie drobnych kwot na własne wydatki w wysokości ustalonej przez Dyrektora na podstawie odrębnych przepisów,
prawidłowego przygotowania do samodzielnego życia,
otrzymywania nagród i wyróżnień,
bezpłatnej opieki lekarskiej i bezpłatnych leków,
uczestniczenia w kołach zainteresowań na terenie miasta, szkoły,
oglądania programów telewizyjnych zgodnie z potrzebami i dostosowanych do wieku,
przyjmowania odwiedzin rodziców, krewnych i znajomych.
2.Obowiązki wychowanka:
przestrzeganie postanowień zawartych w regulaminie placówki,
uznawanie godności i podmiotowości innych osób,
dbałość o życie, zdrowie, higienę oraz rozwój własny, kolegów i koleżanek,
dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w placówce,
systematyczne uczęszczanie na wszystkie zajęcia szkolne, a w razie nieobecności dostarczanie usprawiedliwienia,
zwracanie się z szacunkiem do innych,
przestrzeganie zasad kultury współżycia społecznego,
świadome i rzetelne wykonywanie poleceń i zarządzeń Dyrektora, wychowawców i innych pracowników placówki,
zabieranie ze sobą legitymacji szkolnej przy opuszczaniu placówki,
punktualny powrót do placówki,
dbanie o sprzęt, wyposażenie, urządzenia, czystość i porządek pomieszczeń oraz terenu wokół placówki,
poszanowanie podręczników, pomocy szkolnych i sprzętu,
sumienne wykonywanie prac z zakresu samoobsługi,
nienaganne zachowanie w miejscach publicznych,
przechowywanie przez wychowanków swoich oszczędności w depozycie
u wychowawcy.
§ 16. 1. Wychowankowie mogą być nagradzani za:
rzetelną naukę, pracę, rozwój osobisty,
wzorową postawę,
wybitne osiągnięcia.
2. Za szczególne osiągnięcia wychowanek może uzyskać następujące nagrody:
wyróżnienie wobec grupy przez wychowawcę lub Dyrektora,
wyróżnienie wobec wszystkich wychowanków,
pochwała z wpisem do akt wychowanka,
list pochwalny do rodziców lub opiekunów prawnych,
rzeczowe w postaci odzieży, sprzętu sportowego, przedmiotów osobistego użytku, itp.
§ 17. 1. W przypadku szczególnie negatywnego zachowania wychowanek może zostać
ukarany.
2. W przypadku wyrządzonych szkód wychowanek zobowiązany jest do pokrycia lub naprawy tych szkód.
3. Za naruszenie obowiązków zawartych w regulaminie i norm współżycia społecznego wychowanek może otrzymać:
upomnienie wobec wszystkich wychowanków,
naganę ustną wobec wszystkich wychowanków,
naganę z wpisem do akt wychowanków,
okresowe zawieszenie prawa do korzystania z imprez o charakterze imprezowym,
zawieszenie prawa do częściowego kieszonkowego
4. Kary określone w ust. 3 może stosować także wychowawca.
5. Wychowanek ma prawo odwołać się do Dyrektora od kary, którą uważa za niesłuszną.
6. Czas rozpatrzenia odwołania nie może być dłuższy niż 7 dni, a w szczególnych uzasadnionych przypadkach 14 dni licząc od dnia odbioru odwołania przez placówkę.
Rozdział IV
Dokumentacja wychowanka
§ 18. 1. Każdemu dziecku niezwłocznie po przyjęciu do placówki sporządza się diagnozę psychofizyczną.
2. Diagnozę sporządza pedagog lub psycholog.
3. W diagnozie psychofizycznej uwzględnia się analizę:
mocnych stron dziecka i jego potrzeby w zakresie opiekuńczym, rozwojowym
emocjonalnym oraz społecznym,
przyczyn kryzysu w rodzinie oraz wpływ tego kryzysu na rozwój dziecka,
relacji dziecka z jego najbliższym otoczeniem oraz osobami ważnymi dla dziecka,
rozwoju dziecka.
4. Diagnoza zawiera odpowiednio do wieku, rozwoju i doświadczeń dziecka, wskazania dotyczące:
dalszej pracy pedagogicznej z dzieckiem;
programu terapeutycznego,
pracy z rodziną dziecka,
pracy przygotowującej dziecko do umieszczenia w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka,
przygotowania dziecka do usamodzielnienia.
5. Realizację tego zadania placówka powierza pedagogowi lub terapeucie, którzy prowadzą zindywidualizowane zajęcia wyrównawcze, kompensacyjne i terapeutyczne.
6. Niezwłocznie po sporządzeniu diagnozy, o której mowa wyżej, wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka, we współpracy z asystentem rodziny prowadzącym pracę z rodziną dziecka, opracowuje plan pomocy dziecku.
7. Opracowując plan pomocy dziecku, stosownie do okoliczności, rozwoju psychofizycznego i fizycznego, stanu zdrowia i stopnia dojrzałości dziecka, uwzględnia się zdanie dziecka.
8. W planie pomocy dziecku:
określa się cele i działania krótkoterminowe i długoterminowe, uwzględniając
w szczególności wiek dziecka, jego możliwości psychofizyczne, sytuację rodzinną
i przebieg procesu przygotowania dziecka do usamodzielnienia,
wyznacza się cel pracy z dzieckiem, uwzględniający powrót dziecka do rodziny, umieszczenie dziecka w rodzinie przysposabiającej, umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej lub przygotowanie dziecka do usamodzielnienia
9. Plan pomocy dziecku opracowany jest na podstawie:
diagnozy,
dokumentacji dotyczącej dziecka,
analizy:
procesu zmian rozwoju psychicznego i fizycznego dziecka w czasie jego pobytu w placówce,
potrzeb dziecka w sferze opiekuńczej, rozwojowej, emocjonalnej, więzi
z rodziną, relacji społecznych i funkcjonowania w grupie i środowisku rówieśniczymi szkolnym,
środowiska, z którego dziecko pochodzi,
rozwoju edukacyjnego dziecka,
wpływu sytuacji kryzysowej w rodzinie na rozwój dziecka i jego funkcjonowanie w placówce, a także poza nią,
oceny efektów pracy z rodziną dziecka prowadzonej przez asystenta rodziny.
10. Plan pomocy dziecku jest modyfikowany w zależności od zmieniającej się sytuacji dziecka lub jego rodziny, nie rzadziej, niż co pół roku.
§ 19. 1. W placówce dla każdego dziecka prowadzi się:
plan pomocy dziecku;
kartę pobytu dziecka, która zawiera w szczególności:
opis relacji dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi dziecku,
opis funkcjonowania społecznego dziecka w placówce i poza nią,
z uwzględnieniem samowolnego opuszczenia placówki,
informacje o przebiegu kontaktów placówki ze szkołą, do której dziecko
uczęszcza, oraz jego nauki szkolnej,
opis rozwoju dziecka za szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego
i samodzielności dziecka,
informacje o stanie zdrowia dziecka, w tym stanie zdrowia psychicznego,
informacje o lekach podawanych dziecku,
informacje o pobytach dziecka w szpitalu, w tym w szpitalu psychiatrycznym,
informacje o szczególnych potrzebach dziecka i znaczących dla dziecka
wydarzeniach,
opis współpracy placówki z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym z asystentem rodziny,
kartę udziału w zajęciach prowadzonych przez psychologa, pedagoga lub osobę prowadzącą terapię z opisem ich przebiegu o ile dziecko tego wymaga;
arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych.
2. Kartę pobytu dziecka uzupełnia się nie rzadziej niż raz w miesiącu.
Rozdział V
Wychowankowie Placówki
§ 20. Dziecko do placówki opiekuńczo-wychowawczej kieruje powiat właściwy, jako realizację postanowienia sądu.
§ 21. Rodzeństwo kierowane do placówki nie powinno być rozdzielane.
§22. 1. Przy przyjmowaniu nowego wychowanka, poza skierowaniem wydanym przez Starostę, powinny być następujące dokumenty:
odpis aktu urodzenia, a w przypadku sierot lub półsierot odpis aktu zgonu zmarłego rodzica,
orzeczenie sądu o umieszczeniu dziecka w placówce albo wniosek rodziców lub osoby trzeciej o umieszczeniu dziecka w placówce,
dokumentację o stanie zdrowia w tym kartę szczepień,
dokumenty szkolne, w szczególności świadectwa szkolne,
informacje o prowadzonej pracy z rodziną dziecka i jej rezultatach.
§ 23. 1. Pobyt w Placówce ustaje (skreślenie z ewidencji) z powodu:
ustąpienia przyczyn umieszczenia dziecka w placówce, tj. powrót do rodziny własnej;
usamodzielnienia wychowanka;
zakwalifikowania wychowanka do innej formy opieki.
2. Usamodzielniony wychowanek zobowiązany jest czynnie uczestniczyć
w opracowaniu i realizacji indywidualnego programu usamodzielnienia.
3. W przypadku powrotu dziecka z placówki do rodziny, dyrektor zawiadamia rodziców dziecka (opiekunów prawnych) albo inne osoby upoważnione przez sąd w celu osobistego odebrania przez nich dziecka, oraz asystenta rodziny prowadzącego pracę
z rodziną dziecka.
4. Formalne skreślenie z ewidencji następuje z datą wydania prawomocnego postanowienia sądu. Dyrektor przekazuje dokumenty wychowanka skreślonego z listy do osoby lub instytucji, która występowała z wnioskiem o umieszczenie wychowanka
w placówce lub przy zmianie formy opieki nowej placówce lub opiekunom dziecka.
§ 24. 1. W przypadku samowolnego opuszczenia placówki przez dziecko lub nie zgłoszenia się dziecka w wyznaczonym terminie po nieusprawiedliwionej nieobecności, dyrektor Centrum:
przeprowadza postępowanie wyjaśniające,
powiadamia w ciągu 24 godzin rodziców albo opiekuna prawnego dziecka, policję, sąd, który orzekł o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej, asystenta rodziny prowadzącego pracę z rodziną dziecka, właściwe powiatowe centrum pomocy rodzinie.
2. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w placówce, Stały Zespół opiniuje zasadność dalszego pobytu dziecka w placówce i kieruje sprawę do sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu w placówce. Dalsze postępowanie uzależnione jest od stanowiska sądu.
3. Osobę, która ukończyła 18 rok życia, w przypadku samowolnego opuszczenia placówki lub rażącego naruszenia zasad współżycia w placówce, dyrektor może wykreślić
z ewidencji przebywających w placówce oraz odmówić ponownego przyjęcia.
4. Okresowy powrót dziecka do rodziny może nastąpić na podstawie wniosku ww. Zespołu o zaistnieniu podstaw powrotu dziecka do rodziny, jeżeli sąd przychyli się do wniosku.
§ 25. Wychowanek zachowuje na własność wyposażenie, tj. odzież, obuwie, bieliznę inne przedmioty osobistego użytku. Własnością wychowanka są także indywidualne prezenty (zabawki, pomoce dydaktyczne, sprzęt) oraz mienie otrzymane od bliskich i krewnych lub zakupione ze środków własnych.
§ 26. 1. W ramach pracy wychowawczej wychowawcy Placówki kształtują u swoich podopiecznych pozytywne nastawienie do rodziny własnej, zachęcają do utrzymywania kontaktów i więzi. Praca z rodzicami wychowanków winna służyć umacnianiu pozytywnych więzi z dziećmi przebywającymi w placówce.
2. Placówka udziela wychowankom pomocy w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów z rodzicami (opiekunami prawnymi), krewnymi lub innymi osobami albo organizacjami współpracującymi z placówką kierując się następującymi zasadami:
kontakty wychowanków z rodzicami, którymi sąd rodzinny ograniczył prawo do osobistej styczności z dzieckiem, odbywają się według zasad określonych przez sąd,
stworzenie warunków powrotu wychowanka do domu rodzinnego oraz włączanie rodziców w procesy wychowawcze swoich dzieci, a przez to kształtowanie u nich poczucia współodpowiedzialności za dzieci,
kontakty z rodzicami wykorzystywać do ich pedagogizacji (uwrażliwianie na
potrzeby dziecka, przezwyciężanie postaw roszczeniowych, włączanie rodziców
w rozwiązywanie problemów dziecka),
dyrektor może zawiesić odwiedziny rodziców w placówce, jeżeli wpływają one
negatywnie na dziecko i placówkę (odwiedziny pod wpływem alkoholu, zakłócanie spokoju, itp.), o tych wypadkach bezzwłocznie zawiadamia właściwy sąd.
§ 27. Wychowanek Placówki w ustalonych terminach (ferie, święta, weekendy, ważne sprawy rodzinne, itp.) może być zwalniany do rodziców (krewnych) na poniższych zasadach:
rodzice dziecka muszą posiadać zgodę właściwego sądu na zabieranie dziecka do domu rodzinnego. Zgoda taka jest również wymagana od członków dalszej rodziny i rodziny zaprzyjaźnionej, które pragną okresowo zabrać dziecko do swojego domu,
wychowankowie, którzy nie ukończyli 18 lat mogą wyjeżdżać do domów rodzinnych wyłącznie pod opieką rodziców (opiekunów). Muszą oni osobiście zabrać i przywieźć dziecko,
wychowankowie, którzy ukończyli 18 lat mogą samodzielne wyjeżdżać do domu rodzinnego.
§ 28. 1. Dyrektor może nie wyrazić zgody na zwolnienie wychowanka do rodziny, jeżeli:
nie pozwala na to stan zdrowia dziecka,
z wywiadu środowiskowego wynika, ze brak jest należytych warunków materialnych i wychowawczych do pobytu dziecka w domu rodzinnym,
względy wychowawcze przemawiają za pozostawieniem wychowanka
w placówce,
nieprzestrzegania przez rodziców (opiekunów) warunków określonych
w podpisanym zobowiązaniu (częste spóźnienia, przebywanie dziecka pod innym niż wskazanym adresem, itp.)
2. Wychowankowie mogą być zwalniani na określony czas na pobyt poza placówką (utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, udział w innych uroczystościach; imprezach, zakupach, samodzielnym załatwianiu swoich spraw, itp.).
3. Placówka pokrywa koszty przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką.
4. Wychowankowie są współgospodarzami placówki i mogą spośród siebie wybrać samorząd, który będzie czuwał nad przestrzeganiem praw wychowanków i ich reprezentował.
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
§ 29. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się powszechnie obowiązujące przepisy i rozporządzenia dotyczące wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
§ 30. Zmiany Regulaminu dokonuje się w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
Dyrektor: Zdzisław Wudarczyk
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Pyrzycach