Regulaminy

Regulamin Organizacyjny Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej nr 2

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

 

§ 1. 1. Regulamin organizacyjny określa szczegółową organizację, zakres działania
i zasady funkcjonowania Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej nr 2 w Pyrzycach przy ul. Młodych Techników 5c.

2. Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza nr 2 w Pyrzycach działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa:

  1. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.),

  2. ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887 z późn. zm.),

  3. ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.),

  4. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zstępczej (Dz. z 2011r. Nr 292, poz. 1720 z późn. zm.),

  5. Konwencji o prawach dziecka (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.),

  6. Statutu Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Pyrzycach,

  7. Regulaminu Organizacyjnego Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych
    w Pyrzycach,

  8. Statutu Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej nr 2 w Pyrzycach.

3. Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza nr 2 w Pyrzycach jest jednostką organizacyjną wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, działającą w strukturze Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Pyrzycach.

4. Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza nr 2 w Pyrzycach działa w oparciu o zasady:

  1. praworządności,

  2. racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,

  3. podziału zadań samodzielnych stanowisk pracy oraz ich wzajemnego współdziałania.

5. Funkcjonowanie Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej nr 2 w Pyrzycach opiera się

na zasadach:

  1. jednoosobowego kierownictwa,

  2. służbowego podporządkowania,

  3. planowania pracy i podziału czynności,

  4. indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie zadań  przy zastosowaniu kryterium legalności, racjonalności, gospodarności i lojalności wobec przełożonych,

  5. delegowania uprawnień w drodze imiennych upoważnień.

 

§ 2. Użyte w regulaminie organizacyjnym określenia oznaczają:

  1. Centrum – Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Pyrzycach,

  2. Starosta – Starostę Pyrzyckiego,

  3. Dyrektor – Dyrektora Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych
    w Pyrzycach,

  4. Placówka – Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza nr 2 w Pyrzycach,

  5. PCPR – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Pyrzycach

  6. PPP – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,

  7. Regulamin – niniejszy regulamin organizacyjny

 

Rozdział II

Cele i zadania Placówki

 

§3. 1. Placówka jest całodobową placówką opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego, przeznaczoną dla dzieci pozbawionych częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej, wymagających szczególnej opieki lub mających trudności
w przystosowaniu się do życia w rodzinie.

2. Placówka przeznaczona jest dla dzieci powyżej 7 roku życia przez okres 4 lat od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, a po upływie 4 lat od wejścia w życie powyższej ustawy w placówce mogą przebywać dzieci powyżej 10 roku życia do pełnoletniości.

3. Na wniosek wychowankowie po uzyskaniu pełnoletniości, za zgodą dyrektora, mogą przebywać w placówce, na dotychczasowych zasadach nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia, pod warunkiem kontynuacji nauki.

4. Umieszczenie dziecka poniżej 10 roku życia w placówce jest możliwe
w wyjątkowych przypadkach, szczególnie, gdy przemawia za tym stan jego zdrowia lub dotyczy to rodzeństwa.

5. Placówka przeznaczona jest dla 14 wychowanków.

6. W placówce mogą przebywać dzieci niepełnosprawne, jeżeli nie ma uzasadnionych przeciwwskazań.

 

§ 4. 1. Placówka sprawuje opiekę nad dzieckiem o indywidualnych potrzebach, w szczególności:

  1. legitymującym się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem
    o niepełnosprawności i kształceniu specjalnym,

  2. wymagającym wyrównywania opóźnień rozwojowych i edukacyjnych.

 

§ 5. 1. Placówka zapewnia dzieciom całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspakaja ich niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne, bytowe, społeczne i religijne oraz przygotowuje do samodzielnego życia.

2. Placówka zapewnia dostęp do zajęć: wychowawczych, socjoterapeutycznych, korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych, a dzieciom niepełnosprawnym także odpowiednią rehabilitację i zajęcia rewalidacyjne.

3. Placówka w szczególności zapewnia:

  1. warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego, z uwzględnieniem zaspokajania potrzeb emocjonalnych kompensujących brak domu rodzinnego,

  2. wyżywienie dostosowane do potrzeb rozwojowych dzieci, kulturowych, religijnych, stanu zdrowia,

  3. dostęp do opieki zdrowotnej,

  4. zaopatrzenie w produkty lecznicze,

  5. dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, a także terapeutycznych
    i rewalidacyjnych, o ile takie są wskazania dla dziecka,

  6. wyposażenie w:

  • odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty użytku, stosownie do wieku
    i indywidualnych potrzeb,

  • zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,

  • środki higieny osobistej,

  • zaopatrzenie w podręczniki, pomoce i przybory szkolne,

  • kwotę pieniężną do własnego dysponowania przez dzieci od 5 roku życia, której wysokość, nie niższą niż 1% i nie wyższej niż 8% kwoty odpowiadającej kwocie,
    o której mowa w art. 80 ust. 1 pkt. 2 ustawy,

  1. dostęp przez całą dobę do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów;

  2. dostęp do nauki, która w zależności od potrzeb dzieci odbywa się:

  • w szkołach poza placówką,

  • w systemie nauczania indywidualnego,

  1. pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych,

  2. uczestnictwo, w miarę możliwości, w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych,

  3. opłatę za pobyt w bursie lub internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością, w której znajduje się placówka,

  4. pokrycie kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką.

 

 

§ 6. Placówka utrzymuje kontakty z rodzicami lub innymi członkami rodziny wychowanków w celu:

  1. zaspokajania potrzeb emocjonalno-uczuciowych i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,

  2. tworzenia warunków ich powrotu do rodziny w trakcie pobytu w placówce lub bezpośrednio po usamodzielnieniu,

  3. zwiększenia udziału rodziców (rodziny) w działaniach opiekuńczych
    i wychowawczych dotyczących ich dzieci przebywających w placówce.

 

§ 7. Placówka, zaspakajając potrzeby wychowanków, kieruje się w szczególności:

  1. dobrem dziecka,

  2. poszanowaniem praw dziecka,

  3. potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych,

  4. koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych,

  5. potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia,

  6. poszanowaniem praw rodziców wynikających z przepisów prawa rodzinnego,
    a przede wszystkim prawa do kontaktowania się z dzieckiem,

  7. potrzebą działań w celu utrzymywania więzi dziecka z rodziną i umożliwienia jego powrotu do rodziny.

 

§ 8. Przy realizacji swoich zadań Placówka współpracuje z rodziną wychowanka, asystentem rodziny, sądami, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej, ośrodkami adopcyjnymi i ośrodkami pomocy społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania rodziców oraz z innymi osobami i instytucjami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych placówki, w szczególności w zakresie przygotowania dziecka do samodzielnego życia, jeżeli te osoby uzyskają akceptację dyrektora.

 

§ 9. 1.Głównym zadaniem placówki, poza bieżącą opieką, jest właściwe przygotowanie do samodzielnego życia po opuszczeniu placówki. Zadanie to realizuje się przez:

  1. udział wychowanków w czynnościach samoobsługowych, zwłaszcza w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego, udział w wykonywaniu tych czynności wzrasta wraz z wiekiem wychowanka,

  2. wyposażenie wychowanka w umiejętności w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego, a także w miarę możliwości w inne umiejętności niezbędne w samodzielnym funkcjonowaniu poza placówką,

  3. uczenie wychowanków ponoszenia odpowiedzialności za własne wybory i postawy,

  4. przygotowanie wychowanka do aktywnej postawy na przyszłym rynku pracy.

2. Konkretne zadania na dany rok szkolny dla placówki ujmowane są w jej rocznym planie pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczym.

 

§ 10. 1. Wychowankowie Placówki realizują obowiązek w szkołach publicznych. Uczęszczają do szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. kierunek kształcenia, sytuacja osobista) wychowanek może uczęszczać do szkoły ponadgimnazjalnej poza miastem i powiatem pyrzyckim.

2. Placówka tworzy warunki do odpowiedniego kształcenia wychowanków poprzez:

  1. realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez wychowanków,

  2. współdziałanie wychowawców z nauczycielami szkół, do których uczęszczają wychowankowie w celu osiągnięcia sukcesu szkolnego podopiecznych,

  3. odpowiednie zaopatrzenie wychowanków w przybory szkolne, podręczniki i inne pomoce dydaktyczne,

  4. organizacyjne wyodrębnienie w porządku dnia czasu na naukę własną,
    zapewnienie warunków do cichej nauki i zapewnienie pomocy wychowawcy przy odrabianiu lekcji.

3. Wychowanek w ramach zajęć organizowanych przez placówkę, przez szkołę lub

odpowiednie instytucje może rozwijać własne zainteresowania.

4. Udział w tych zajęciach nie może być sprzeczny z szeroko pojętym interesem dziecka (zdrowie, rozwój moralny, itp.), ani kolidować z realizacją obowiązku szkolnego
i wykonywaniem innych obowiązków wychowanka.

5. Przy organizacji zajęć z wychowankami uwzględnia się zainteresowania
i predyspozycje wychowanków, zajęcia dostosowuje się do indywidualnych możliwościkażdego dziecka.

6. Każdy wychowanek objęty opieką placówki jest traktowany indywidualnie. Dotyczy to uwzględniania stanowiska dziecka w organizacji zajęć, zakupu odzieży i obuwia, wystroju pokoju, itp. Wyrazem indywidualnego traktowania dziecka jest opracowanie
i realizacja plan u pomocy dla każdego dziecka oraz indywidualne dokumentowanie pracy
z dzieckiem, pracy na rzecz dziecka i jego rodziny.

 

§ 11. 1. W Placówce liczbę osób pracujących z dziećmi, sprawujących opiekę w godzinach
nocnych, ustala się na poziomie gwarantującym bezpieczeństwo każdego dziecka.

2. W godzinach nocnych opiekę sprawuje 1 wychowawca.

 

§ 12. 1. Każdy wychowanek ma prawo do utrzymywania kontaktów z rodziną. Placówka
tworzy warunki do utrzymywania regularnych kontaktów z rodziną, pełnej identyfikacji
dziecka z jej członkami.

2. Okresowe urlopowanie do domu rodzinnego odbywa się na warunkach określonych przez sąd lub za zgodą dyrektora. Dyrektor może odmówić okresowego urlopowania dziecka do domu rodzinnego w następujących przypadkach:

  1. brak jest należytych warunków higieniczno-materialnych do przyjęcia dzieci
    w domu rodzinnym (brak środków na okresowe utrzymanie dzieci, zagrażające zdrowiu warunki higieniczne w domu rodzinnym), warunki te są sprawdzone wywiadem środowiskowym,

  2. pobyt w domu rodzinnym stwarza zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa
    dziecka, w tym także zagrożenie demoralizacją dziecka,

  3. rodzice notorycznie nie wywiązują się z zadań właściwej opieki w czasie pobytu
    dzieci w domu rodzinnym (brak opieki, brak powrotu do placówki
    o wyznaczonym czasie, przywożenie dzieci zaniedbanych higienicznie
    i zdrowotnie, itp.),

  4. gdy pobyt w patogennym środowisku wpływa negatywnie na przyjmowany
    system wartości przez wychowanka (dokonywanie wykroczeń lub przestępstw poza placówką, itp.).

3. O fakcie odmowy urlopowania dziecka do domu rodzinnego, gdy rodzice posiadali odpowiednią zgodę sądu, dyrektor bezzwłocznie powiadamia sąd, który taką decyzję wydał.

 

§ 13. 1. Rodzice mają prawo do kontaktowania się z dzieckiem w różnych formach, w tym do kontaktu osobistego z dzieckiem na terenie placówki. Placówka tworzy warunki do osobistych kontaktów rodziców (krewnych). Kontakty z krewnymi na terenie placówki nie mogą zakłócać funkcjonowania placówki. Dyrektor (lub zastępujący go wychowawca) ma prawo odmówić wstępu rodzica (krewnego) na teren placówki, gdy:

  1. znajduje się on pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,

  2. zachowuje się agresywnie i może zagrażać bezpieczeństwu wychowankom, pracownikom placówki lub innym osobom.

2. Placówka współdziała z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka w procesach wychowawczo-opiekuńczych m.in. przez:

  1. utrzymywanie stałych regularnych kontaktów z rodzicami dziecka w ich środowisku,

  2. przynajmniej 2 razy w roku sporządza się wywiad środowiskowy; wywiad sporządza pracownik socjalny placówki lub pracownik socjalny z ośrodka pomocy społecznej właściwego dla miejsca zamieszkania rodziców,

  3. informowanie rodziców (opiekuna prawnego) o wszystkich istotnych sprawach dotyczących dziecka, leczenie dziecka (hospitalizacja), badania okresowe, diagnozowanie, zgłaszanie ucieczek, zgłaszanie dokonania wykroczeń (przestępstw),
    a także bez ograniczenia czasowego zgłaszanie wyjazdu dziecka poza placówkę, osiągnięć dziecka, organizowanie uroczystości na rzecz dziecka (urodziny, imieniny, itp.),

  4. współdziałanie w procesach wychowawczych (udział rodziców w wychowaniu religijnym dziecka: chrzest, I Komunia, bierzmowanie) i pomoc w edukacji szkolnej dziecka (nakłanianie do kontaktów ze szkołą, do której uczęszcza dziecko, pomoc
    w odrabianiu lekcji w czasie pobytu dziecka w domu rodzinnym),

  5. współdziałanie na rzecz realizacji programu pracy z rodziną wychowanka, na rzecz tworzenia warunków do powrotu dziecka do rodziny własnej w trakcie pobytu
    w placówce lub po usamodzielnieniu; tu także wsparcie rodziny
    w staraniach o pomoc materialną na rzecz okresowego lub stałego przyjęcia dziecka do rodziny.

3. Placówka podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny poprzez współdziałanie z rodziną dziecka oraz instytucjami działającymi na rzecz pomoc rodzinie.

 

§ 14. 1. O zmianie placówki na zastępczą formę wychowania rodzinnego (przysposobienie, rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka) decyduje sąd, z którego terenu pochodzi dziecko
w oparciu o opinię Stałego Zespołu do spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka.

2. Przy decyzjach dotyczących zmiany placówki przyjmuje się zasadę nie rozdzielania rodzeństwa chyba, że sąd w postanowieniu o zmianie placówki dopuści taką możliwość.

3. Szczegółowe zadania w odniesieniu do każdego wychowanka, zgodnie z zasadą indywidualnego traktowania każdego dziecka, określa plan pomocy dziecku.

 

 

Rozdział III

Prawa i obowiązki wychowanków

 

 

§ 15. 1. W placówce respektuje się prawa wychowanka do:

  1. wszechstronnego rozwoju zgodnie z Kartą Praw Dziecka,

  2. opieki wychowawczej,

  3. ochrony i poszanowania jego godności oraz życzliwości i podmiotowego traktowania,

  4. wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących,

  5. swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia w placówce, a także światopoglądowych i religijnych,

  6. uznania i poszanowania osobistych przekonań religijnych,

  7. życzliwego traktowania przez wychowawców oraz innych pracowników placówki,

  8. wyposażenia odzieżowego w razie zmiany placówki,

  9. rozwijania swoich zdolności i zainteresowań w trakcie procesu dydaktycznego i wychowawczego,

  10. systematycznej, jawnej, obiektywnej i umotywowanej oceny swojej wiedzy, umiejętności i zachowania,

  11. korzystania ze wszystkich pomieszczeń rekreacyjno-sportowych, terapeutycznych, sprzętu sportowego, środków dydaktycznych, księgozbioru zgodnie z obowiązującym regulaminem,

  12. składania skarg i wniosków do Dyrektora,

  13. pokrycia kosztów przejazdu do miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką,

  14. otrzymanie drobnych kwot na własne wydatki w wysokości ustalonej przez Dyrektora na podstawie odrębnych przepisów,

  15. prawidłowego przygotowania do samodzielnego życia,

  16. otrzymywania nagród i wyróżnień,

  17. bezpłatnej opieki lekarskiej i bezpłatnych leków,

  18. uczestniczenia w kołach zainteresowań na terenie miasta, szkoły,

  19. oglądania programów telewizyjnych zgodnie z potrzebami i dostosowanych do wieku,

  20. przyjmowania odwiedzin rodziców, krewnych i znajomych.

 

2.Obowiązki wychowanka:

  1. przestrzeganie postanowień zawartych w regulaminie placówki,

  2. uznawanie godności i podmiotowości innych osób,

  3. dbałość o życie, zdrowie, higienę oraz rozwój własny, kolegów i koleżanek,

  4. dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w placówce,

  5. systematyczne uczęszczanie na wszystkie zajęcia szkolne, a w razie nieobecności dostarczanie usprawiedliwienia,

  6. zwracanie się z szacunkiem do innych,

  7. przestrzeganie zasad kultury współżycia społecznego,

  8. świadome i rzetelne wykonywanie poleceń i zarządzeń Dyrektora, wychowawców i innych pracowników placówki,

  9. zabieranie ze sobą legitymacji szkolnej przy opuszczaniu placówki,

  10. punktualny powrót do placówki,

  11. dbanie o sprzęt, wyposażenie, urządzenia, czystość i porządek pomieszczeń oraz terenu wokół placówki,

  12. poszanowanie podręczników, pomocy szkolnych i sprzętu,

  13. sumienne wykonywanie prac z zakresu samoobsługi,

  14. nienaganne zachowanie w miejscach publicznych,

  15. przechowywanie przez wychowanków swoich oszczędności w depozycie
    u wychowawcy.

 

§ 16. 1. Wychowankowie mogą być nagradzani za:

  1. rzetelną naukę, pracę, rozwój osobisty,

  2. wzorową postawę,

  3. wybitne osiągnięcia.

2. Za szczególne osiągnięcia wychowanek może uzyskać następujące nagrody:

  1. wyróżnienie wobec grupy przez wychowawcę lub Dyrektora,

  2. wyróżnienie wobec wszystkich wychowanków,

  3. pochwała z wpisem do akt wychowanka,

  4. list pochwalny do rodziców lub opiekunów prawnych,

  5. rzeczowe w postaci odzieży, sprzętu sportowego, przedmiotów osobistego użytku, itp.

 

§ 17. 1. W przypadku szczególnie negatywnego zachowania wychowanek może zostać
ukarany.

2. W przypadku wyrządzonych szkód wychowanek zobowiązany jest do pokrycia lub naprawy tych szkód.

3. Za naruszenie obowiązków zawartych w regulaminie i norm współżycia społecznego wychowanek może otrzymać:

  1. upomnienie wobec wszystkich wychowanków,

  2. naganę ustną wobec wszystkich wychowanków,

  3. naganę z wpisem do akt wychowanków,

  4. okresowe zawieszenie prawa do korzystania z imprez o charakterze imprezowym,

  5. zawieszenie prawa do częściowego kieszonkowego

4. Kary określone w ust. 3 może stosować także wychowawca.

5. Wychowanek ma prawo odwołać się do Dyrektora od kary, którą uważa za niesłuszną.

6. Czas rozpatrzenia odwołania nie może być dłuższy niż 7 dni, a w szczególnych uzasadnionych przypadkach 14 dni licząc od dnia odbioru odwołania przez placówkę.

 

 

Rozdział IV

Dokumentacja wychowanka

 

 

§ 18. 1. Każdemu dziecku niezwłocznie po przyjęciu do placówki sporządza się diagnozę psychofizyczną.

2. Diagnozę sporządza pedagog lub psycholog.

3. W diagnozie psychofizycznej uwzględnia się analizę:

  1. mocnych stron dziecka i jego potrzeby w zakresie opiekuńczym, rozwojowym
    emocjonalnym oraz społecznym,

  2. przyczyn kryzysu w rodzinie oraz wpływ tego kryzysu na rozwój dziecka,

  3. relacji dziecka z jego najbliższym otoczeniem oraz osobami ważnymi dla dziecka,

  4. rozwoju dziecka.

4. Diagnoza zawiera odpowiednio do wieku, rozwoju i doświadczeń dziecka, wskazania dotyczące:

  1. dalszej pracy pedagogicznej z dzieckiem;

  2. programu terapeutycznego,

  3. pracy z rodziną dziecka,

  4. pracy przygotowującej dziecko do umieszczenia w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka,

  5. przygotowania dziecka do usamodzielnienia.

5. Realizację tego zadania placówka powierza pedagogowi lub terapeucie, którzy prowadzą zindywidualizowane zajęcia wyrównawcze, kompensacyjne i terapeutyczne.

6. Niezwłocznie po sporządzeniu diagnozy, o której mowa wyżej, wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka, we współpracy z asystentem rodziny prowadzącym pracę z rodziną dziecka, opracowuje plan pomocy dziecku.

7. Opracowując plan pomocy dziecku, stosownie do okoliczności, rozwoju psychofizycznego i fizycznego, stanu zdrowia i stopnia dojrzałości dziecka, uwzględnia się zdanie dziecka.

8. W planie pomocy dziecku:

  1. określa się cele i działania krótkoterminowe i długoterminowe, uwzględniając
    w szczególności wiek dziecka, jego możliwości psychofizyczne, sytuację rodzinną
    i przebieg procesu przygotowania dziecka do usamodzielnienia,

  2. wyznacza się cel pracy z dzieckiem, uwzględniający powrót dziecka do rodziny, umieszczenie dziecka w rodzinie przysposabiającej, umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej lub przygotowanie dziecka do usamodzielnienia

9. Plan pomocy dziecku opracowany jest na podstawie:

  1. diagnozy,

  2. dokumentacji dotyczącej dziecka,

  3. analizy:

  1. procesu zmian rozwoju psychicznego i fizycznego dziecka w czasie jego pobytu w placówce,

  2. potrzeb dziecka w sferze opiekuńczej, rozwojowej, emocjonalnej, więzi
    z rodziną, relacji społecznych i funkcjonowania w grupie i środowisku rówieśniczymi szkolnym,

  3. środowiska, z którego dziecko pochodzi,

  4. rozwoju edukacyjnego dziecka,

  5. wpływu sytuacji kryzysowej w rodzinie na rozwój dziecka i jego funkcjonowanie w placówce, a także poza nią,

  6. oceny efektów pracy z rodziną dziecka prowadzonej przez asystenta rodziny.

10. Plan pomocy dziecku jest modyfikowany w zależności od zmieniającej się sytuacji dziecka lub jego rodziny, nie rzadziej, niż co pół roku.

 

§ 19. 1. W placówce dla każdego dziecka prowadzi się:

  1. plan pomocy dziecku;

  2. kartę pobytu dziecka, która zawiera w szczególności:

  1. opis relacji dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi dziecku,

  2. opis funkcjonowania społecznego dziecka w placówce i poza nią,
    z uwzględnieniem samowolnego opuszczenia placówki,

  3. informacje o przebiegu kontaktów placówki ze szkołą, do której dziecko
    uczęszcza, oraz jego nauki szkolnej,

  4. opis rozwoju dziecka za szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego
    i samodzielności dziecka,

  5. informacje o stanie zdrowia dziecka, w tym stanie zdrowia psychicznego,

  6. informacje o lekach podawanych dziecku,

  7. informacje o pobytach dziecka w szpitalu, w tym w szpitalu psychiatrycznym,

  8. informacje o szczególnych potrzebach dziecka i znaczących dla dziecka
    wydarzeniach,

  9. opis współpracy placówki z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym z asystentem rodziny,

 

  1. kartę udziału w zajęciach prowadzonych przez psychologa, pedagoga lub osobę prowadzącą terapię z opisem ich przebiegu o ile dziecko tego wymaga;

  2. arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych.

2. Kartę pobytu dziecka uzupełnia się nie rzadziej niż raz w miesiącu.

 

 

Rozdział V

Wychowankowie Placówki

 

§ 20. Dziecko do placówki opiekuńczo-wychowawczej kieruje powiat właściwy, jako realizację postanowienia sądu.

 

§ 21. Rodzeństwo kierowane do placówki nie powinno być rozdzielane.

 

§22. 1. Przy przyjmowaniu nowego wychowanka, poza skierowaniem wydanym przez Starostę, powinny być następujące dokumenty:

  1. odpis aktu urodzenia, a w przypadku sierot lub półsierot odpis aktu zgonu zmarłego rodzica,

  2. orzeczenie sądu o umieszczeniu dziecka w placówce albo wniosek rodziców lub osoby trzeciej o umieszczeniu dziecka w placówce,

  3. dokumentację o stanie zdrowia w tym kartę szczepień,

  4. dokumenty szkolne, w szczególności świadectwa szkolne,

  5. informacje o prowadzonej pracy z rodziną dziecka i jej rezultatach.

 

§ 23. 1. Pobyt w Placówce ustaje (skreślenie z ewidencji) z powodu:

  1. ustąpienia przyczyn umieszczenia dziecka w placówce, tj. powrót do rodziny własnej;

  2. usamodzielnienia wychowanka;

  3. zakwalifikowania wychowanka do innej formy opieki.

2. Usamodzielniony wychowanek zobowiązany jest czynnie uczestniczyć
w opracowaniu i realizacji indywidualnego programu usamodzielnienia.

3. W przypadku powrotu dziecka z placówki do rodziny, dyrektor zawiadamia rodziców dziecka (opiekunów prawnych) albo inne osoby upoważnione przez sąd w celu osobistego odebrania przez nich dziecka, oraz asystenta rodziny prowadzącego pracę
z rodziną dziecka.

4. Formalne skreślenie z ewidencji następuje z datą wydania prawomocnego postanowienia sądu. Dyrektor przekazuje dokumenty wychowanka skreślonego z listy do osoby lub instytucji, która występowała z wnioskiem o umieszczenie wychowanka
w placówce lub przy zmianie formy opieki nowej placówce lub opiekunom dziecka.

 

§ 24. 1. W przypadku samowolnego opuszczenia placówki przez dziecko lub nie zgłoszenia się dziecka w wyznaczonym terminie po nieusprawiedliwionej nieobecności, dyrektor Centrum:

  1. przeprowadza postępowanie wyjaśniające,

  2. powiadamia w ciągu 24 godzin rodziców albo opiekuna prawnego dziecka, policję, sąd, który orzekł o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej, asystenta rodziny prowadzącego pracę z rodziną dziecka, właściwe powiatowe centrum pomocy rodzinie.

2. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w placówce, Stały Zespół opiniuje zasadność dalszego pobytu dziecka w placówce i kieruje sprawę do sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu w placówce. Dalsze postępowanie uzależnione jest od stanowiska sądu.

3. Osobę, która ukończyła 18 rok życia, w przypadku samowolnego opuszczenia placówki lub rażącego naruszenia zasad współżycia w placówce, dyrektor może wykreślić
z ewidencji przebywających w placówce oraz odmówić ponownego przyjęcia.

4. Okresowy powrót dziecka do rodziny może nastąpić na podstawie wniosku ww. Zespołu o zaistnieniu podstaw powrotu dziecka do rodziny, jeżeli sąd przychyli się do wniosku.

 

§ 25. Wychowanek zachowuje na własność wyposażenie, tj. odzież, obuwie, bieliznę inne przedmioty osobistego użytku. Własnością wychowanka są także indywidualne prezenty (zabawki, pomoce dydaktyczne, sprzęt) oraz mienie otrzymane od bliskich i krewnych lub zakupione ze środków własnych.

 

§ 26. 1. W ramach pracy wychowawczej wychowawcy Placówki kształtują u swoich podopiecznych pozytywne nastawienie do rodziny własnej, zachęcają do utrzymywania kontaktów i więzi. Praca z rodzicami wychowanków winna służyć umacnianiu pozytywnych więzi z dziećmi przebywającymi w placówce.

2. Placówka udziela wychowankom pomocy w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów z rodzicami (opiekunami prawnymi), krewnymi lub innymi osobami albo organizacjami współpracującymi z placówką kierując się następującymi zasadami:

  1. kontakty wychowanków z rodzicami, którymi sąd rodzinny ograniczył prawo do osobistej styczności z dzieckiem, odbywają się według zasad określonych przez sąd,

  2. stworzenie warunków powrotu wychowanka do domu rodzinnego oraz włączanie rodziców w procesy wychowawcze swoich dzieci, a przez to kształtowanie u nich poczucia współodpowiedzialności za dzieci,

  3. kontakty z rodzicami wykorzystywać do ich pedagogizacji (uwrażliwianie na
    potrzeby dziecka, przezwyciężanie postaw roszczeniowych, włączanie rodziców
    w rozwiązywanie problemów dziecka),

  4. dyrektor może zawiesić odwiedziny rodziców w placówce, jeżeli wpływają one
    negatywnie na dziecko i placówkę (odwiedziny pod wpływem alkoholu, zakłócanie spokoju, itp.), o tych wypadkach bezzwłocznie zawiadamia właściwy sąd.

 

§ 27. Wychowanek Placówki w ustalonych terminach (ferie, święta, weekendy, ważne sprawy rodzinne, itp.) może być zwalniany do rodziców (krewnych) na poniższych zasadach:

  1. rodzice dziecka muszą posiadać zgodę właściwego sądu na zabieranie dziecka do domu rodzinnego. Zgoda taka jest również wymagana od członków dalszej rodziny i rodziny zaprzyjaźnionej, które pragną okresowo zabrać dziecko do swojego domu,

  2. wychowankowie, którzy nie ukończyli 18 lat mogą wyjeżdżać do domów rodzinnych wyłącznie pod opieką rodziców (opiekunów). Muszą oni osobiście zabrać i przywieźć dziecko,

  3. wychowankowie, którzy ukończyli 18 lat mogą samodzielne wyjeżdżać do domu rodzinnego.

 

§ 28. 1. Dyrektor może nie wyrazić zgody na zwolnienie wychowanka do rodziny, jeżeli:

  1. nie pozwala na to stan zdrowia dziecka,

  2. z wywiadu środowiskowego wynika, ze brak jest należytych warunków materialnych i wychowawczych do pobytu dziecka w domu rodzinnym,

  3. względy wychowawcze przemawiają za pozostawieniem wychowanka
    w placówce,

  4. nieprzestrzegania przez rodziców (opiekunów) warunków określonych
    w podpisanym zobowiązaniu (częste spóźnienia, przebywanie dziecka pod innym niż wskazanym adresem, itp.)

2. Wychowankowie mogą być zwalniani na określony czas na pobyt poza placówką (utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, udział w innych uroczystościach; imprezach, zakupach, samodzielnym załatwianiu swoich spraw, itp.).

3. Placówka pokrywa koszty przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką.

4. Wychowankowie są współgospodarzami placówki i mogą spośród siebie wybrać samorząd, który będzie czuwał nad przestrzeganiem praw wychowanków i ich reprezentował.


 

 

Rozdział IV

Postanowienia końcowe

 

 

§ 29. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się powszechnie obowiązujące przepisy i rozporządzenia dotyczące wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.

 

§ 30. Zmiany Regulaminu dokonuje się w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.

 

 Dyrektor: Zdzisław Wudarczyk

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 lipca 2016 09:17
Dokument wprowadzony do BIP przez: Anna Benka
Ilość wyświetleń: 555
13 lipca 2016 09:17 (Anna Benka) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)